Słuch fonemowy, jako podstawowy element czynności percepcji mowy, warunkuje osiągnięcie prawidłowego rozwoju wymowy oraz umiejętności czytania i pisania.
•Zaburzenia słuchu fonemowego w zależności od stopnia nasilenia:
- powodują trudności w odbiorze, analizie i syntezie słuchowej wyrazów,
- zaburzają prawidłowy rozwój wymowy lub wywołują zaburzenia mowy już rozwiniętej,
- utrudniają nabycie umiejętności pisania lub zaburzają umiejętność już nabytą,
- powodują trudności w rozumieniu złożonych instrukcji i poleceń słownych,
- utrudniają zapamiętywanie, powtarzanie trudnych wyrazów i dłuższych zdań,
- upośledzają zdolność tworzenia zdań i opowiadań,
- ograniczają zasób słów,
- przyczyniają się do występowania agramatyzmów i używania prymitywnych zdań w wypowiedzi,
- powodują trudności z różnicowaniem podobnie brzmiących głosek,
- przyczyniają się do opuszczania wyrazów i końcówek wyrazów,
- powodują zamianę głosek dźwięcznych na bezdźwięczne,
- oraz trudności z rozróżnianiem paronimów, czyli słów różniących się jedną głoską, np. t – d.
Słyszałem, że korzysta się z takiej opcji, jak trening Neuroflow. Jest to terapia usprawniająca procesy komunikowania i uczenia się dziecka, która umożliwia poprawę sprawności wyższych funkcji słuchowych. Został on opracowany na podstawie najnowszych badań naukowych, a więcej szczegółów możecie sprawdzić na stronie https://audiomedika.pl/ .
OdpowiedzUsuń