wtorek, 18 września 2012

Zaburzenia słuchu fonemowego


Słuch fonemowy, jako podstawowy element czynności percepcji mowy, warunkuje osiągnięcie prawidłowego rozwoju wymowy oraz umiejętności czytania i pisania.


Zaburzenia słuchu fonemowego w zależności od stopnia nasilenia:

- powodują trudności w odbiorze, analizie i syntezie słuchowej wyrazów,
- zaburzają prawidłowy rozwój wymowy lub wywołują zaburzenia mowy już rozwiniętej,
- utrudniają nabycie umiejętności pisania lub zaburzają umiejętność już nabytą,

- powodują trudności w rozumieniu złożonych instrukcji i poleceń słownych,
- utrudniają zapamiętywanie, powtarzanie trudnych wyrazów i dłuższych zdań, 
- upośledzają zdolność tworzenia zdań i opowiadań,
- ograniczają zasób słów, 
- przyczyniają się do występowania agramatyzmów i używania prymitywnych zdań w wypowiedzi, 
- powodują trudności z różnicowaniem podobnie brzmiących głosek,

- przyczyniają się do opuszczania wyrazów i końcówek wyrazów,
- powodują zamianę głosek dźwięcznych na bezdźwięczne, 
- oraz trudności z rozróżnianiem paronimów, czyli słów różniących się jedną głoską, np. t – d.



Wszystkie wymienione wcześniej dysfunkcje spowodowane nieprawidłowym rozwojem słuchu fonemowego mogą powodować trudności w interakcjach międzyludzkich, swobodnej komunikacji, problemy w szkole i wiele innych związanych z ogólnym funkcjonowaniem w przestrzeni społecznej.  

1 komentarz:

  1. Słyszałem, że korzysta się z takiej opcji, jak trening Neuroflow. Jest to terapia usprawniająca procesy komunikowania i uczenia się dziecka, która umożliwia poprawę sprawności wyższych funkcji słuchowych. Został on opracowany na podstawie najnowszych badań naukowych, a więcej szczegółów możecie sprawdzić na stronie https://audiomedika.pl/ .

    OdpowiedzUsuń